fakty i mity o implantach zębowych

Implanty zębów dla wielu pacjentów są złotym lekarstwem na pozbycie się dyskomfortu i uczucia wstydu. przyczyniają się do zdrowego i pięknego uśmiechu wypełniając luki w naszym uzębieniu, poprawiając przy tym naszą samoocenę i budując pewność siebie. mimo, iż implantologia jest już bardzo zaawansowaną dziedziną przywracania naturalnego wyglądu naszych zębów, wciąż krąży na jej temat wiele mitów wprowadzających strach do naszego myślenia. poznajcie największe z nich.

mit nr 1 – wszepienie implantu boli

dzisiejsze metody leczenia przyczyniają się do bezbolesnych wizyt w gabinecie stomatologicznym. wszczepianie implantu wykonuje się po wykonaniu znieczulenia u pacjenta zatem sam zabieg wprowadzania implantu jest nieodczuwalne. po wykonanym zabiegu może wystąpić obrzęk dziąsła, który nie stanowi przeszkody w funkcjonowaniu na co dzień.

mit nr 2 – po wszczepieniu implantu występuje reakcja alergiczna

materiał, z którego wykonuje się implanty zębów to czysty tytan. Jest on obojętny dla ludzkiego organizmu i nie jest powodem do powstania reakcji alergicznych.

mit nr 3 – po usunięciu zęba nie można wszczepić implantu

im dłuższa przerwa po utracie zęba a wszczepieniem implantów zębów tym większe ryzyko braku możliwości wszczepienia implantu ze względu na zanik kości. braki w uzębieniu nie są jedynie kwestią estetyczną, ale mogą mieć negatywne skutki poprzez przesuwanie się zębów, powstawianie wady zgryzu czy też przeciążenie pozostałych zębów powodując ich ścieranie czy rozchwianie.

mit nr 4 – osoby starsze nie powinny mieć wszczepianych implantów

w zakresie implantologii wiek nie ma takiego znaczenia. największe znaczenie ma ogólny stan zdrowia pacjenta, stan jego kości, szczęki i żuchwy.

mit nr 5 – po wszczepieniu implantu nie trzeba dbać o higienę jamy ustnej

o implanty należy dbać tak jak o pozostałe zęby. Mają nam służyć dożywotnio, dlatego tym bardziej powinniśmy kontrolować ich stan na cyklicznych wizytach u naszego stomatologa.

mit nr 6 – po wszczepieniu implantu nie trzeba korzystać z nici dentystycznych

resztki pokarmowe zalegające pomiędzy zębami oraz implantami przyczyniają się ro powstawania stanów zapalnych dziąseł i mogą być przeszkodą przy łączeniu się implantów z kością. należy nitkować zęby tak samo jak naturalne lub korzystać z irygatora do usuwania złogów pokarmowych ze szczelin międzyzębowych.

mit nr 7 – kamień i płytka nazębna nie osadzają się na implantach

nic bardziej mylnego – korony osadzane na implantach są równie podatne na osadzanie się kamienia czy płytki jak naturalne zęby. poza codzienną pielęgnacją należy wykonywać zabiegi higienizacyjne w gabinecie przez wykwalifikowaną higienistkę co około pół roku lub częściej (w zależności od potrzeb).

mit nr 8 – implantów nie wolno myć za pomocą szczoteczki elektrycznej

szczoteczka elektryczna jest bardzo skuteczna w codziennej higienie jamy ustnej i można jej spokojnie używać po wszczepieniu implantów. należy jedynie po świeżo wykonanym osadzeniu implantu odczekać, aż zagoją się dziąsła a implant zintegruje się z kością.

Samir Rahma - ZnanyLekarz.pl