loader

Wpływ diety na nasze zęby

Data publikacji: 20 czerwca 2019

Okazuje się, że nie wystarczy starannie szczotkować zęby i regularnie odwiedzać dentystę by cieszyć się zdrowym i pięknym uśmiechem. Warto też zwracać uwagę na to co jemy. Dobrze zbilansowana dieta to podstawa zdrowego organizmu. Przygotowaliśmy dla Was kilka ciekawych informacji co służy zębom, a kiedy trzeba zachować ostrożność.

Co sprzyja zębom?

Jogurty i sery

Przetwory mleczne to podstawowe źródło wapnia, od którego zależy kondycja naszych zębów. Gdy dostarczamy organizmowi za mało tego składnika, czerpie go z zapasów zgromadzonych w kościach i zębach, w ten sposób stopniowo je osłabiając. Zdemineralizowane zęby są bardziej narażone na próchnicę i złamanie. Bogatym źródłem wapnia są jogurty naturalne bez dodatku cukru. Zawarte w nich bakterie kwasu mlekowego dodatkowo wpływają korzystnie na prawidłową florę przewodu pokarmowego, w tym jamy ustnej. Najwięcej wapnia zawierają żółte sery, są one jednak bardzo kaloryczne. Dlatego lepiej jeść je z umiarem.

Warzywa

Kalarepa, marchew, rzodkiewka, seler naciowy, jedzone na surowo, w naturalny sposób usuwają osad i płytkę nazębną, chroniąc przed próchnicą i chorobami przyzębia. Gryzienie twardych warzyw jest znakomitym masażem dla dziąseł, dzięki czemu rzadziej chorują. Zaletą warzyw jest również to, że nie narażają szkliwa zębów na szkodliwe działanie kwasów i cukrów. Dostarczają wielu cennych składników odżywczych przy niewielu kaloriach.

Owoce

Owoce są skarbnicą witaminy C i składników mineralnych, które korzystnie wpływają na kości ale zawierają sporo cukru, który jest pożywką dla bakterii wywołujących próchnicę. Dotyczy to zwłaszcza owoców słodkich, jak winogrona czy czereśnie. W niektórych owocach mimo ich słodkiego smaku jest też dużo kwasów. Bogate w kwasy są cytrusy. Substancje te mogą niszczyć szkliwo, zwiększając ryzyko próchnicy i wywołując nadwrażliwość zębów. „Niebezpieczne” są owoce, które mają drobne pestki – kaleczą dziąsła i zalegają w szczelinach. Owocem idealnym dla zębów są jabłka. Nie za słodkie, nie za kwaśne, dostarczają cennych składników i spełniają dodatkowo ważną funkcję: naturalnie oczyszczają jamę ustną. Jedząc jabłko, pobudzamy wydzielanie śliny, która wypłukuje resztki jedzenia z przestrzeni między zębami i chroni zęby przed działaniem cukrów i kwasów. Ale ze względu na walory zdrowotne trzeba jeść wszystkie owoce, przestrzegając kilku zasad, które pozwolą uniknąć kłopotów z zębami. Najlepiej zjeść od razu porcję, a nie podjadać przez cały dzień – w ten sposób zmniejsza się zagrożenie próchnicą. Po zjedzeniu owoców odczekajcie przynajmniej pół godziny, zanim umyjecie zęby. Robiąc to od razu, dodatkowo narażacie je na powstanie nadwrażliwości szkliwa.

Pieczywo pełnoziarniste

Jest w nim dużo magnezu, który zapobiega próchnicy, pod warunkiem że dostarczy się go 2 razy mniej niż wapnia. Jeśli więc jecie dużo produktów bogatych w magnez lub zażywacie suplementy, musicie też zwiększyć w diecie ilość wapnia. Brak równowagi między tymi pierwiastkami osłabia ich działanie. W ziarnach zbóż jest też fosfor, niezbędny do właściwej mineralizacji zębów. Ponadto jedzenie razowego chleba zwiększa produkcję śliny, co działa ochronnie na zęby poprzez wymywanie przyczepionych do zębów resztek pokarmu. Rozcieńczone zostają cukry – główna pożywka bakterii powodujących próchnicę. Pieczywo razowe wymaga dokładniejszego żucia, co wzmacnia dziąsła, chroniąc je przed chorobami przyzębia.

Ryby

Zawierają trzy ważne składniki: wapń, fosfor i witaminę D, od których zależy gospodarka wapniowo-fosforanowa w organizmie i kondycja zębów. Organizm jest w stanie wchłonąć z jedzenia maksymalnie 40% wapnia (z wiekiem zdolność ta jeszcze się zmniejsza) i to pod warunkiem, że dostarczymy mu w odpowiedniej ilości fosfor  i witaminę D. Ryby to również ważne kwasy omega-3, które wspomagają przyswajanie wapnia. Dlatego osoby, które często jedzą ryby, zwykle mają mocne i zdrowe zęby. Wapń jest głównie w ościach – sardynki, szprotki czy tuńczyka z puszki zjadajmy więc ze szkieletami.

Zielona herbata

Zawarte w niej związki polifenolowe hamują rozwój bakterii w jamie ustnej i chronią błonę śluzową przed zakażeniami. Ze względu na dużą zawartość fluoru (szklanka herbaty dostarcza do 0,2 mg tego pierwiastka) herbata wzmacnia szkliwo i utrudnia tworzenie się płytki nazębnej. Pomaga walczyć z próchnicą i chorobami przyzębia w każdym wieku. Warto ją pić, mimo że podobnie jak jej czarna odmiana pozostawia na zębach osad.

Algi

Zawieraja mnóstwo mikro i markroelementów, w tym ważnego dla zębów wapnia, fosforu, fluoru, wysokiej jakości białka, a także witamin. W niektórych algach (np. wakame, hijiki) jest 10 razy więcej wapnia niż w mleku. Dodatkowo na powierzchni tych roślin rozwijają się bakterie, które produkują enzymy chroniące zęby przed rozwojem próchnicy i zakażeniami błony śluzowej jamy ustnej. Wodorosty można jeść na surowo, podsmażać, gotować.

Co niszczy zęby?

• Słodycze są główną przyczyną próchnicy i chorób dziąseł. Cukier to wymarzona pożywka dla bakterii wywołujących te problemy. Ważne jest natomiast, ile razy w ciągu dnia jemy słodkie produkty. Im częściej, tym większe zagrożenie dla zębów. Krówki, nadziewane czekolady, galaretki i suszone owoce dodatkowo przyklejają się do powierzchni zębów. Lepiej zjeść cały baton od razu, potem umyć zęby, niż podjadać po kawałku. Szczególnie szkodliwe są lizaki czy landrynki, które długo trzymamy w ustach, słodzone napoje, zwłaszcza gdy popijamy je w ciągu dnia małymi łykami.

Chipsy, hamburgery dostarczają dużo soli, która zwiększa wydalanie wapnia z organizmu. Ponadto oblepiają zęby, utrudniając obmywanie ich przez ślinę.

• Szczaw podobnie jak szpinak czy buraki jest bogaty w szczawiany, które wiążąc w przewodzie pokarmowym wapń, utrudniają jego przyswajanie.

Mocna kawa, herbata, napoje typu cola sprzyjają demineralizacji zębów i powodują odkładanie się żółtobrunatnego osadu. By go usunąć, należy regularnie oczyszczać zęby w gabinecie stomatologicznym, najlepiej raz na 6 miesięcy.

Soki owocowe – zwłaszcza grapefruitowy, jabłkowy, pomarańczowy. Najlepiej zastąpić je wodą lub niesłodzonymi herbatkami owocowymi.

Pamietajmy, że surowe owoce i jarzyny, dzięki włóknistej budowie, przyczyniają się do oczyszczania zębów, a pełnoziarniste pieczywo, dzięki zawartości celulozy, zapobiega przyleganiu resztek pokarmowych do powierzchni zębów. Są to idealne przekąski w pracy czy na wycieczce. Korzyści będą zarówno dla zębów jak i dla figury.

Podziel się:

MediRaty